FAQ

alkekonger.jpg

Foto: Jan Stenløkk

Her finner du de vanligste spørsmålene og svarene om meldesystemet.

  • Hvorfor får jeg ikke logget inn?
    Er selskapet ditt registrert i Altinn? Alle selskap som har en utvinningstillatelse eller en undersøkelsestillatelse vil være registrert i Altinn/ID-porten som tillatte brukere av løsningen. Dersom selskapet ikke har eller har hatt en eller flere registrerte tillatelser de siste to årene, finnes de ikke i listen.
  • Har du fått en rolle tilknyttet din organisasjon?
    Ta kontakt med den i selskapet som administrerer tilgang til Altinn for å sjekke om du er registrert med rollen «Innmelder meldesystem».

  • Hvorfor er ikke flere felt ferdigutfylt basert på innmeldte opplysninger?
    Det er viktig å ta stilling til hva som skal stå i feltene. For eksempel på den «rette» fiskerikyndige velges i hver ukemelding, slik at vi kan registrere korrekt antall dager vedkommende er på jobb.

  • Hvorfor kan jeg ikke lenger sende melding om flere endringer samtidig?
    Fordi vi nå har kategorisert de ulike typene endringer, slik at ulike regler gjelder. Dette har vi gjort for å sikre god systemoppfølging av de endringene som krever saksbehandling fra myndighetene.

  • Hvorfor kan ikke pdf-ene gjøres tilgjengelig i løsningen, slik at jeg kan hente ut de jeg ønsker selv, og unngå masse epost?
    Vi vurderer dette for senere versjoner.

  • Hvorfor er Altinn valgt som løsning for pålogging?
    Altinn er «veien inn» til myndighetenes tjenester, så for alle nye prosjekter er vi pålagt å bruke denne inngangsporten for sikker identifisering.

Oppdatert: 21.12.2023

Fant du det du lette etter?

Ikke skriv inn personopplysninger her.

Vi svarer ikke på henvendelser fra dette skjemaet. Tilbakemeldinger gitt her brukes kun til forbedring av nettstedet.