FAQ
Her finner du de vanligste spørsmålene og svarene om meldesystemet.
- Hvorfor får jeg ikke logget inn?
Er selskapet ditt registrert i Altinn? Alle selskap som har en utvinningstillatelse eller en undersøkelsestillatelse vil være registrert i Altinn/ID-porten som tillatte brukere av løsningen. Dersom selskapet ikke har eller har hatt en eller flere registrerte tillatelser de siste to årene, finnes de ikke i listen.
- Har du fått en rolle tilknyttet din organisasjon?
Ta kontakt med den i selskapet som administrerer tilgang til Altinn for å sjekke om du er registrert med rollen «Innmelder meldesystem». - Hvorfor er ikke flere felt ferdigutfylt basert på innmeldte opplysninger?
Det er viktig å ta stilling til hva som skal stå i feltene. For eksempel på den «rette» fiskerikyndige velges i hver ukemelding, slik at vi kan registrere korrekt antall dager vedkommende er på jobb. - Hvorfor kan jeg ikke lenger sende melding om flere endringer samtidig?
Fordi vi nå har kategorisert de ulike typene endringer, slik at ulike regler gjelder. Dette har vi gjort for å sikre god systemoppfølging av de endringene som krever saksbehandling fra myndighetene. - Hvorfor kan ikke pdf-ene gjøres tilgjengelig i løsningen, slik at jeg kan hente ut de jeg ønsker selv, og unngå masse epost?
Vi vurderer dette for senere versjoner. - Hvorfor er Altinn valgt som løsning for pålogging?
Altinn er «veien inn» til myndighetenes tjenester, så for alle nye prosjekter er vi pålagt å bruke denne inngangsporten for sikker identifisering.
Geofysiske undersøkelser
Oppdatert: 21.12.2023