Grunnlag for økt gasstransport fra Barentshavet sør

Rapport-gasstransport-overrekkelse-3.jpg

Olje- og energiminster Sylvi Listhaug fikk i dag rapporten om gasstransport fra administrerende direktør i Gassco, Frode Leversund (t.v.). Kjell Agnar Dragvik, direktør for analyser og rammer i Oljedirektoratet, deltok også på overrekkelsen.

13.01.2020 Gassco la i dag fram en ny rapport om transport av gass fra Barentshavet sør. Rapporten viser at det kan være samfunnsøkonomisk lønnsomt å øke transportkapasiteten for gass. Dermed kan verdiskapingen i Barentshavet øke ytterligere.

Verdiskaping nå og fremover

Rapporten, «Vurdering av gasstransportalternativer i Barentshavet sør» (pdf), ble overrakt olje- og energiminister Sylvi Listhaug mandag. Oljedirektoratet har bidratt i utarbeidelse av rapporten. Formålet har vært å utarbeide et bredt og oppdatert faktagrunnlag for å vurdere mulighetene for økt verdiskaping knyttet til økt transportkapasitet for gass fra Barentshavet sør.

De to viktigste observasjonene i studien er:

  1. Økt eksportkapasitet for gass legger til rette for økt verdiskaping fra felt og funn hvor ressursene allerede er påvist.

  2. Investering i ny kapasitet for gasstransport kan legge til rette for økt verdiskaping fra både påviste og uoppdagede ressurser.

Rapporten gir et bredt faktagrunnlag og foreslår fellesløsninger, som kan bidra til å videreutvikle naturressursene i Barentshavet-regionen. Barentshavet har i dag kun gasseksport via Snøhvit sitt LNG-anlegg på Melkøya. Dagens kapasitet på Melkøya LNG-anlegg vil være fullt utnyttet helt til 2050 basert på volum fra felt i drift og fra funn under utvikling.

Mer gjenværende gass

Oljedirektoratet har bistått Gassco i vurderingene av ressursgrunnlaget for felt og funn, samt med anslag for uoppdagede ressurser. Disse viser at det kan være behov for ny transportkapasitet før 2050.

– Økt transportkapasitet kan vise seg å være viktig for å realisere verdien av den gassen som allerede er funnet. Vi anslår at det er store gjenværende gassressurser i Barentshavet sør, og ny infrastruktur kan bidra til en sterkere driv til å styrke incentivene for leting. Vi støtter derfor anbefalingen om å ta arbeidet videre og modne prosjekter for økt gasstransportkapasitet, sier oljedirektør Ingrid Sølvberg i Oljedirektoratet.

I motsetning til tidligere studier viser analysene i rapporten at det er flere alternativer for gasstransport som også kan være lønnsomme – basert på kun påviste ressurser. Inkluderer man uoppdagede ressurser, vil også større løsninger kunne bli lønnsomme. Rapporten viser også at enklere løsninger for gasstransport og teknologiutvikling vil bidra til å redusere utbyggings- og driftskostnader.

– En tidlig kapasitetsøkning vil legge til rette for raskere utvikling av påviste gassressurser, og samtidig tilrettelegge for mer optimal produksjon av olje med assosiert gass, sier Kjell Agnar Dragvik, direktør for analyser og rammer i Oljedirektoratet.

Samordning avgjørende

Dragvik presiserer at fortsatt samordning mellom aktørene er avgjørende for å finne kostnadseffektive løsninger, både når det gjelder feltutbygginger og transportløsninger. Dette vil også kunne redusere investeringsbehovet for gassen, og bidra til videre verdiskaping i Barentshavet. Lave kostnader og ledig transportkapasitet vil medføre at selskapene leter, påviser og bygger ut gassressursene i området.

Frode Leversund, administrerende direktør i Gassco, peker også på hvor viktig det er å samhandle:

– Det kan være store verdier i å utvikle gassressursene fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Utvikling av ny gassinfrastruktur i Barentshavet krever samhandling på tvers av utvinningstillatelser og det er derfor viktig å videreføre det utstrakte samarbeidet mellom aktørene i Barentshavet. Analysene i rapporten gir et grundig og oppdatert faktagrunnlag for videre arbeid i regionen, sier Frode Leversund, administrerende direktør i Gassco.

Oljedirektoratets oppgave er å bidra til størst mulige verdier for samfunnet fra olje- og gassnæringen gjennom en effektiv og forsvarlig ressursforvaltning. Dette innebærer blant annet å bistå Gassco med å utvikle gode og langsiktige løsninger for gassinfrastruktur.

Les rapporten: «Vurdering av gasstransportalternativer i Barentshavet sør» (pdf)

Gasscos pressemelding (åpner i nytt vindu)

Rapport-overrekkelse-ved-bordet.jpgKjell Agnar Dragvik (t.v.), presse og andre til stede da rapporten ble overrakt Olje- og energiminister Sylvi Listhaug.

Kontakt
Bjørn Rasen

Tlf: +47 51 87 60 00

Oppdatert: 13.01.2020

Siste nyheter

Boreløyve for brønnbane 30/11-16 S
15.04.2025 Sokkeldirektoratet har gitt Aker BP ASA boreløyve for brønnbane 30/11-16 S i utvinningsløyve 873, jf. ressursforskrifta paragraf 13.
Her er oversikten over TFO
09.04.2025 Gjennom TFO har industrien fått jevnlig tilgang til nytt areal på norsk sokkel. I dag er nesten alt areal som er åpnet for petroleumsvirksomhet inkludert.
Programmet til teknologidagen er klart
08.04.2025 Sokkeldirektoratets teknologidag går av stabelen 5. juni. Det er fortsatt muligheter til å sikre seg plass!
Fant enda en sulfidforekomst på norsk sokkel, «Gygra»
02.04.2025 Senter for dyphavsforskning ved Universitetet i Bergen (UiB) og Sokkeldirektoratet har funnet en ny sulfidlokasjon på Knipovitsjryggen, vest for Svalbard.
Sokkeldirektoratet med ny organisasjon
01.04.2025 I dag får Sokkeldirektoratet ny organisering.
Olje- og gassfunn i Nordsjøen (35/10-15 S og A)
28.03.2025 DNO og partnere har gjort et funn av olje og gass i prospektet «Kjøttkake».
Tørr brønn i Norskehavet (6507/2-8)
27.03.2025 Aker BP ASA og partnerne har fullført boringen av prospektet «Kongeørn» i Norskehavet, 240 kilometer vest for Sandnessjøen.
Boreløyve for brønnbane 25/11-30 S
27.03.2025 Sokkeldirektoratet har gitt Equinor Energy AS boreløyve for brønnbane 25/11-30 S i utvinningsløyve 169, jf. ressursforskrifta paragraf 13.
Tørr brønn i Nordsjøen (35/6-6)
26.03.2025 OMV og partnerne har boret tørt i prospektet «Horatio» i Nordsjøen.
Produksjonstal februar 2025
20.03.2025 Førebels produksjonstal i februar 2025 viser ein gjennomsnittleg dagsproduksjon på 1 938 000 fat olje, NGL og kondensat.