Grunnlag for økt gasstransport fra Barentshavet sør
13.01.2020 Gassco la i dag fram en ny rapport om transport av gass fra Barentshavet sør. Rapporten viser at det kan være samfunnsøkonomisk lønnsomt å øke transportkapasiteten for gass. Dermed kan verdiskapingen i Barentshavet øke ytterligere.
Verdiskaping nå og fremover
Rapporten, «Vurdering av gasstransportalternativer i Barentshavet sør» (pdf), ble overrakt olje- og energiminister Sylvi Listhaug mandag. Oljedirektoratet har bidratt i utarbeidelse av rapporten. Formålet har vært å utarbeide et bredt og oppdatert faktagrunnlag for å vurdere mulighetene for økt verdiskaping knyttet til økt transportkapasitet for gass fra Barentshavet sør.
De to viktigste observasjonene i studien er:
- Økt eksportkapasitet for gass legger til rette for økt verdiskaping fra felt og funn hvor ressursene allerede er påvist.
- Investering i ny kapasitet for gasstransport kan legge til rette for økt verdiskaping fra både påviste og uoppdagede ressurser.
Rapporten gir et bredt faktagrunnlag og foreslår fellesløsninger, som kan bidra til å videreutvikle naturressursene i Barentshavet-regionen. Barentshavet har i dag kun gasseksport via Snøhvit sitt LNG-anlegg på Melkøya. Dagens kapasitet på Melkøya LNG-anlegg vil være fullt utnyttet helt til 2050 basert på volum fra felt i drift og fra funn under utvikling.
Mer gjenværende gass
Oljedirektoratet har bistått Gassco i vurderingene av ressursgrunnlaget for felt og funn, samt med anslag for uoppdagede ressurser. Disse viser at det kan være behov for ny transportkapasitet før 2050.
– Økt transportkapasitet kan vise seg å være viktig for å realisere verdien av den gassen som allerede er funnet. Vi anslår at det er store gjenværende gassressurser i Barentshavet sør, og ny infrastruktur kan bidra til en sterkere driv til å styrke incentivene for leting. Vi støtter derfor anbefalingen om å ta arbeidet videre og modne prosjekter for økt gasstransportkapasitet, sier oljedirektør Ingrid Sølvberg i Oljedirektoratet.
I motsetning til tidligere studier viser analysene i rapporten at det er flere alternativer for gasstransport som også kan være lønnsomme – basert på kun påviste ressurser. Inkluderer man uoppdagede ressurser, vil også større løsninger kunne bli lønnsomme. Rapporten viser også at enklere løsninger for gasstransport og teknologiutvikling vil bidra til å redusere utbyggings- og driftskostnader.
– En tidlig kapasitetsøkning vil legge til rette for raskere utvikling av påviste gassressurser, og samtidig tilrettelegge for mer optimal produksjon av olje med assosiert gass, sier Kjell Agnar Dragvik, direktør for analyser og rammer i Oljedirektoratet.
Samordning avgjørende
Dragvik presiserer at fortsatt samordning mellom aktørene er avgjørende for å finne kostnadseffektive løsninger, både når det gjelder feltutbygginger og transportløsninger. Dette vil også kunne redusere investeringsbehovet for gassen, og bidra til videre verdiskaping i Barentshavet. Lave kostnader og ledig transportkapasitet vil medføre at selskapene leter, påviser og bygger ut gassressursene i området.
Frode Leversund, administrerende direktør i Gassco, peker også på hvor viktig det er å samhandle:
– Det kan være store verdier i å utvikle gassressursene fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Utvikling av ny gassinfrastruktur i Barentshavet krever samhandling på tvers av utvinningstillatelser og det er derfor viktig å videreføre det utstrakte samarbeidet mellom aktørene i Barentshavet. Analysene i rapporten gir et grundig og oppdatert faktagrunnlag for videre arbeid i regionen, sier Frode Leversund, administrerende direktør i Gassco.
Oljedirektoratets oppgave er å bidra til størst mulige verdier for samfunnet fra olje- og gassnæringen gjennom en effektiv og forsvarlig ressursforvaltning. Dette innebærer blant annet å bistå Gassco med å utvikle gode og langsiktige løsninger for gassinfrastruktur.
Les rapporten: «Vurdering av gasstransportalternativer i Barentshavet sør» (pdf)
Gasscos pressemelding (åpner i nytt vindu)
Kjell Agnar Dragvik (t.v.), presse og andre til stede da rapporten ble overrakt Olje- og energiminister Sylvi Listhaug.
Oppdatert: 13.01.2020