CO2-lagring på norsk sokkel kan bli en ny industri
![ann-helen-hansen-northern-pioneer-daap](/globalassets/1-sodir/fakta/nyheter/generelle-nyheter/ann-helen-hansen-northern-pioneer-daap.jpg)
Fredag 7. februar var det skipsdåp for Northern Pioneer som skal transportere CO2 fra kunder i Norge og Europa til CO2-mottaksterminalen i Øygarden. «2025 blir et spennende år for CO2-lagring på norsk sokkel», sier Ann Helen Hansen i Sokkeldirektoratet. (Foto: Pia Winterkjær/Sokkeldirektoratet)
10.02.2025 I fjor ble det gitt flere tillatelser for lagring av CO2 på norsk sokkel enn noen gang tidligere.
«Norsk sokkel er veldig attraktiv for sikker CO2-lagring», sier Ann Helen Hansen, koordinator for CCS i Sokkeldirektoratet.
I 2024 ble det tildelt fire letetillatelser og gitt tilbud om to letetillatelser. Det innebærer at fjoråret ble det året med høyest antall tilbudte tillatelser for lagring av CO2 til nå.
«Sikker og forsvarlig lagring av CO2 kan bli en ny industri som trekker på erfaringene vi har fra olje- og gassnæringen. Det er miljøtiltak med gode muligheter for inntjening for selskapene», sier Hansen.
Når de siste to tilbudte tillatelsene blir endelig tildelt, er det til sammen gitt 13 tillatelser for lagring av CO2 på norsk sokkel.
Dette er grunnene
Hansen trekker fram tre grunner til at norsk sokkel er attraktiv:
• Erfaring med lagring fra feltene Sleipner og Snøhvit har gitt uvurderlig kunnskap om sikker lagring.
• Norsk sokkel, spesielt Nordsjøen, er moden. Her er det samlet inn data og informasjon gjennom mange år, og mye er offentlig tilgjengelig.
• I tillegg er regelverket på plass. Det gir forutsigbare betingelser.
Dersom alle pågående prosjekter realiseres, kan det bli lagret opp mot 2 milliarder tonn CO2 på norsk sokkel. I disse områdene er potensialet for lagring opp mot 10 milliarder tonn.
Hvor mye som kan lagres avhenger av flere faktorer, blant annet informasjon fra videre kartlegging, CO2-tilgangen i markedet og hvilken utbyggingsløsning prosjektet ender opp med.
Venter høy aktivitet i 2025
«Vi opplever at prosjektene jobber godt med videre modning og ser for oss at det blir veldig høy aktivitet i 2025 med flere milepæler i prosjektene og nye tildelinger», sier Hansen.
Flere typer utbyggingsløsninger vurderes i prosjektene: Landanlegg der skip transporterer CO2 til landanlegg for mellomlagring og videre transport i rør ut til lagringslokalitet, direkte injeksjon fra skip samt rørledning fra Europa.
Les mer om CO2-lagring i Sokkelåret 2024. Mer informasjon om blant annet myndighetenes åpen dør-politikk og ulike typer tillatelser finner du i Ressursrapporten 2024.
Skipsdåpen av Polar Pioneer foregikk da skipet lå til kai i Stavanger.
Oppdatert: 10.02.2025